fredag 1. juli 2011

Bergens trange smau!

Hva gjør en by, et tettsted så spesiell og unik? Kan det være en enkel gate som skiller seg fra alt annet, et område som innbyr til et samlingspunkt? For meg er det summen av de små ting som kanskje er ubetydelig helt alene. Bergen by har mange unike særtrekk jeg setter uendelig stor pris på! Trange, smale brosteinsbelagte smau er en av dem!



Jeg simpelten elsker å vandre rundt i smauene. Det gir meg en slags tilfredsstillelse, en indre ro. Jakten etter det unike, det særegne, - det som skiller et smau fra et annet, er en slags umettelig sult.



Gatelangs vandring i smauene er nesten som vakker poesi. Det er en blanding, - en slags ubalanse av nasjonalromantisk idyll, og en skjørhet i det gamle og erverdige som kan slå sprekkes, falle sammen. Fargesterke rododendroer slynger seg oppover husvegger, dekorative blomsterpotter pynter opp inngangsdøren, - villblomstene stikker opp i ujevn takt mellom brosteinen. Bergens trange smau er sjarmerende, unike og idylliske!

2 kommentarer:

  1. Hei Anniken!
    Såå nydelige bilder-jeg og elsker smauene, og blir gjerne med deg en byvandring en dag!
    Stor klem fra Marianne

    SvarSlett
  2. Utrolig. Av og til behøver man ikke reise så langt for å se noe fint.

    SvarSlett

Takk for at du kommenterer innlegget mitt.