søndag 3. juli 2011

Vulkanske Island!

Vulkanske Island, - landet med svovellukt  og motorveier som ligger oppå uttørket lava. Landskapet er formet som skummende bølger på havets dyp. Island byr på mektig natur med varme kilder og imponerende geysirerKontrasten mellom vulkaner, - det brennende, glødende, og is-breenes kulde og renhet, - er uendelig stor!  Våren 2010, var jeg på en uforglemmelig tur til Reykjavik ! En drøy måned før avreise, ble flytrafikken lammet og flypassasjerer verden rundt ble sittende askefast. Vulkanen Eyjafjallajökull skapte enorme askeskyer. Selv en drøy måned etter utbruddet, lå det aske i gresset. På isbreene skapte vinden "askestorm". 
Vi reiste rett fra flyplassen til de varme kildene i Blue Lagoon. Jeg hadde store forventninger! Fra bilveien så jeg dampen fra kildene, stige til himmels. Med øde landskap og kraftstasjon som nærmeste nabo, er omgivelsene rundt Blue Lagoon definitivt annerledes enn jeg hadde forventet meg! Selve kilden oversteg mine forventninger! Blue Lagoon er like fantastisk som jeg drømte om, - men mye, mye større! Jeg følte energien nærmest strømme på, da jeg spaserte ut i det varme vannet. Enkelte steder er det så varmt at jeg nesten kjente blodet boble i årene. Det melkehvite vannet føltes så mykt og helsebringene. Enkelte steder var bunnen varm og bløt av en hvitfarget leirmasse. Jeg smurte inn ansiktet med myke sirkelformede bevegelser og ventet på fornyelsen. Og fornyelsen kom i ren energi og velvære følelse! Jeg følte en ubeskrivelig indre ro i mange timer etter kildenes nytelse.

Reykjavik er en koselig liten by med små kaffeer, handlegater og designbutikker. En kort kjøretur fra Reykjavik, er det utallige opplevelser på rekke og rad. Jeg anbefaler
The Golden Circle, -kontrastenes Island. Mektige fosser, unik nasjonalpark, og aktive geysirer. Nasjonalparken Thingvellir, er et tydelig eksempel på at Island ligger på en undersjøisk fjellkjede som går langs atlanterhavsbunnen. Fjellet i nasjonalparken ligger midt mellom to kontinentalplater som sakte beveger seg fra hverandre. På den ene siden av sprekken, befinner du deg i Amerika, på den andre siden i Europa. Midt i mellom er du altså i ingenmannsland



Strokkur er en av Islands mest berømte geysir. Den har regelmessig utbrudd hvert 4-8 minutt og har vært aktiv siden 1789. Det er en mektig følelse å stå i forkant av geysiren når vannet begynner å boble, koke, presse seg sammen til en diger boble, for så skyte mange meter til værs. Det er som en eksplosiv fontene! Det hele er over på noen sekunder. Det er på en måte over før jeg i det hele tatt skjønner hva som skjer. Jeg blir stående og vente på at det hele gjentar seg både to og tre ganger. Det er like mektig, vakkert, eventyrlig hver gang.



Gullfoss er Islands mest berømte fossefall. På en solskinnsdag er duskregnet som omgir fossen fylt med dusinvis av regnbuer. Det hele skal være en fargesprakende opplevelse. Gullfoss ligger i en isbrè-elv. De enorme hvite iskalde vannkaskadene stuper 32 meter ned i et smalt juv på 70 meters. Om vinteren er den et uvanlig syn der den er dekket av is og snø.
Mange mennesker er blitt gjennomvåte i sine forsøk på å krysse elven. 

Vulkanske Island er kontrastenes land med vakker, mektig og storslått natur!

1 kommentar:

  1. Kjære Anniken! Håper du har det bra der hvor du er! Så fantastisk flotte bilder fra Bergen.

    SvarSlett

Takk for at du kommenterer innlegget mitt.