torsdag 7. juli 2011

Sjarmerende marked i Pattaya!



Jeg lar meg ofte overraske, fascinere. Jeg har et åpent sinn. Likevel har jeg til tider vært forutinntatt, og dømmende uten å kjenne til realiteten. Jeg innrømmer det! Noen turistattraksjoner i Pattaya, holdt jeg meg unna av rent prinsipp. Heldigvis svelget jeg min egen stahet, og besøkte det flytende markedet i Pattaya, mens jeg ennå hadde sjansen. Det angrer jeg ikke på!




Jeg simpelthen elsker markeder! Det i seg selv, burde avlive min egen tvil og forutinntatthet om det flytende markedet i Pattaya! Markedet ble bygget for turister for å vise den asiatiske markedstradisjonen. I mine øyne, er denne tradisjonen unik og så annerledes enn tradisjonene jeg selv er vant til i Norge.



Uttallige broer, binder det flytende markedet sammen. Det er mange små hus med spennende butikker. Fargerike klær, sjal, saronger, kurvesker, uro, Buddha, - og uendelige mange små og store ting som man i grunnen ikke trenger, har behov for, men kjøper likevel, - som et minne, en suvernier. 

 

Det flytende markedet er så stemningsfullt. Det er som å være i en annen verden! På elven er det mange små båter, med uendelige fristelser. Duftende retter, smakfull frukt, og blomster i all verdens farger.




Timene flyr, mens vi beundrer det vi ser og lukter. Solen senker seg langsomt ned i landskapet mørket trenger seg på. På et øyeblikk blir det nesten stille. Butikkene stenges, båtene legges til land. Vi er de siste som forlater den stemningsfulle markedsplassen.


Les om det flytende markedet utenfor Bangkok her.

2 kommentarer:

  1. Ingenting er som markeder i Thailand. Jeg elsker å gå mellom bodene, for i hver og en av dem finnes potensielle skatter. De byr nemlig på en mulighet til å prøve nye ting, og nye "ting" er nye erfaringer og nye erfaringer gjør livet rikere. Det utvider menneskers horisonter, man reiser derfor fra markedet som et menneske med høyere bevissthet, nye perspektiver. Takk for innlegget.

    SvarSlett
  2. Var selv på det flytende markedet i fjor og det var absolutt et kjekt sted å tilbringe noen timer på :-)

    SvarSlett

Takk for at du kommenterer innlegget mitt.