torsdag 14. juli 2011

Nasjonalromantikk i Loen!

Snørike fjelltopper, bondegårder, fjord og grønne daler, skaper en nasjonalromantisk ramme rundt tettstedet Loen. Innerst i Nordfjord i Sogn og Fjordane ligger tettstedet med 600 innbyggere. Hit, - stedet mange nordmenn knapt vet om, reiser turister fra hele verden for å se den storslåtte norske naturen.



Naturen i Loen er vakker, stemningsfull, trolsk, - dalene så bølgende og grønne. Fra terrassen på Alexandra hotell, nyter vi nasjonalromantikken, mens vi feier oss selv, - vår 10 års bryllupsdag.




Regnet siler ned, skyene ligger tett. Landskapet virker dramatisk, vilt og litt dystert. Så stopper regnet, skyene sprekker opp og lyset trenger igjennom. Det sterke hvite lyset endrer seg i takt med skyenes bevegelse rundt fjellene. Det er magisk, trolsk og stemningsfullt. På et øyeblikk forandrer landskapet seg fra dramatisk og vilt, til et landskap med myke linjer. Frem kommer grønne daler, blomsterenger, fjord, bebyggelse og høyreiste fjell. 




Vestlandet er kjent for smale, trange og svingete veier. Noen få kilometer fra Loen, finnes veistrekningen Olden - Innvik , som i 2008 ble kåret til Norges verste vei. Beviset på kåringen er plassert med synlige attraksjonskilt langs veistrekningen.




Med denne nasjonalromantiske atmosfæren, landskapet og naturen, skjønner jeg hvorfor mange tusen turister reiser akkurat hit hvert eneste år! Jeg håper ikke at vi nordmenn er i ferd med å glemme alt det vakre norsk natur har å by på! 
Klikk her hvis du vil lese mer om hva jeg har skrevet om vårt vakre vestland. 



 Hva er ditt favorittsted i Norge?

4 kommentarer:

  1. vakre bilder- Norge er et vakker land!
    etter 10 år i Norge har jeg reist litt rundt men jeg må innrømme at jeg liker meg best her på Ås på Borgen ( mellom Kløfta og Jessheim) veldig enkelt men her er det grønt om sommeren, hvit om vinteren
    og (ikke minst) hjem ; )
    du har et spennende blogg - jeg følger med : )

    SvarSlett
  2. Takk Demi! Ja Norge er et vakkert land! Det er ofte lett å glemme hvor vakkert og frodig det er her. Jeg er glad jeg har reist litt rundt i eget land også. Det blir fort til at vi reiser utenlands når man har noen fridager. God sommer!

    SvarSlett
  3. Hei Anniken!
    Dine skildringer er fantastiske, og jeg får lyst til å besøke hvert et sted du beskriver. Ja naturen her i Norge er trollbindene og det finne så utrolig mange flotte naturperler her til lands. Mitt favorittsted i Norge må nok bli Voss. Min far kommer herfra men flyttet hit til Sandnes som 18 åring og ble værende. Jeg har bestemor og stor slekt igjen på Voss. Der føler jeg meg hjemme:)
    Ønsker deg en praktfull ettermiddag og kveld Anniken og tusen takk for dine mange hyggelig og fine kommentarer! Så glad jeg er for at jeg fant deg!:))
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  4. Takk for nydelige ord Anne Karin! Det er gøy å høre at andre også lever seg inn i mine skildringer, beskrivelser.
    Voss er et sjarmerende sted. Var i et bryllup på Vossevangen en gang. Romantiske omgivelser!Nyt sommerkvelden!
    Klem, Anniken
    PS: Jeg er også glad for at du fant meg, for nå kan jeg få ta del i ditt hverdagsliv!

    SvarSlett

Takk for at du kommenterer innlegget mitt.