lørdag 30. juli 2011

Byvandring i Asti!

Etter en herlig uke med vinlandskap så langt øyet kunne se, er vi tilbake til bylivet i nordvest Italia. I den sjarmerende byen Asti, vandrer vi gatelangs fra morgen til kveld. Bebyggelsen er dekorert i duse fargenyanser av oker, rust og oransje. Jeg er bergtatt av oransje fargetoner, - så for meg er det et paradis å vandre i Astis gater. Fargenyansene gir meg indre ro, en slags balsam for sjelen.


Asti er en by som tilfredsstiller sansene! På piazzaene er det utendørskafeer, restauranter og vinbarer. Det er uttallige små gastronomiske spesialforetninger innen ost, kjøtt og vin. De frister med spesialiteter fra Piemonte, som for eksempel den hvite geitosten Robiola, et deilig stykke hare, fersk tajarin (pasta) med kjøtt og tomatsaus, og den søte sprudlende vinen Moscato Asti.


Vi nyter hverdagslivet som utspiller seg i de trange gatene. En kvinne feier fortauet utenfor bygården. Noen eldre damer diskuterer hverdagsformaliteter mellom en balkong og piazzaen nedenfor. De gestikulerer og bruker kroppsspråk for å uttrykke sine meninger. Jeg fryder meg over å være vitne til det jeg ser. Det er så stemningsfullt, så fascinerende!


Vi går på kryss og tvers i byen mellom slott, monumenter og kirker. Midt blant byens severdigheter, dukker det opp en bitteliten park med trådløs WiFi. Et naturlig samlingspunkt for byens ungdommer. Parken er dekorert med ulike skulpturer.



Jeg er fascinert av fontener, og lar meg begeistre av fontenen på piazza Medici. Statuen av en muskuløs mann , avkjøler kroppen sin i vannstrålen som rager høyt til værs. Vannet og sollyset fremhever de kraftige musklene i mannens velformede kropp. Et herlig syn!


Byvandring i Asti tilfredstiller mange sanser! Asti er en herlig og sjarmerende by!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du kommenterer innlegget mitt.