søndag 24. juli 2011

Milanos Duomo, - tredje største katedral i verden!

Duomoen i Milano er gigantisk, mektig og vakker på sitt eventyrlige vis. Taket er en skog av 140 gotiske katedralspirer. Utskjæringene er detaljerte, og utsmykket med flere statuer. Øverst på hver eneste spire, - står en mektig og rank statue med sin egen symbolske og historiske betydning.



For å komme til øverste utsiktspunkt på katedralens eventyrlige tak, klatrer du opp og ned utallige trinn, vandrer langs smale stier forbi spirene, bøyer deg under strebebuene, går langs takskjeggene, - og til slutt klatrer du opp på skipets bratte tak. Mens min kjære ektemann klatrer opp til utsiktspunktet, og til slutt nyter den enorme utsikten over Milano by, - ligger jeg på takskjeggene og hviler. Det er så stille på denne delen av taket, – en slags religiøs ro som senker seg. Uansett hvor øynene mine hviler mot den blå himmelen, er det høyreiste gotiske spirer i synsfeltet.

Adressen til bildet er du her.
Det tok nesten 430 år å fullføre Milanos katedral, - den tredje største katedralen i verden. Utvendig er katedralen utsmykket med over 3500 statuer. Det er mektige og høyreiste bronsjedører med uttallige relieffer.


  

Innvendig står 52 massive søyler og støtter det mektige byggverket. Å vandre inne i katedralen er en stemningsfull opplevelse.  Flere betydningsfulle paver ligger begravet i katedralen. Noen tenner lys og kneler foran alteret i ærbødighet. De enorme vindusmaleriene i glass, skaper sterke fargeeffekter i et ellers så dunkelt og stemningsfullt interiør. Den samme effekten har det mønstrete marmorgulvet. Langs sidegangene henger det mektige og fargerike malerier.




Det er vankelig å forstå all symbolikk og historie som ligger bak et så mektig byggverk. Jeg lar meg likevel fascinere og beundre av Milanos enorme katedral.

Hvilke serverdigheter oppsøker du på reiser?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du kommenterer innlegget mitt.