tirsdag 12. juli 2011

En sommerdag i Holmsbu!

Ingenting er som å nyte en sommerdag ved havnen på Holmsbu. Stedet er en idyllisk liten perle ved Oslofjorden, med hvite trehus, smale gater, små kafeer, fiskehandel og sjarmerende butikker.



Vi vandrer i stillhet, nyter det vi ser. På bryggen sitter glade barn på huk og fisker etter krabber. En og annen snekke er på vei ut i skjærgården, en seilbåt er på vei inn til bryggen. Himmelen er spekket med mørke skyer og svakt sollys. Lyset er nærmest magisk. Det er stemningsfullt i Holmsbu! 



Det er på slike steder som havnen på Holmsbu, som får meg til å føle en indre ro, en slags sjelefred. Jeg trenger ikke gjøre noe for å oppnå denne stemningen. Det er tilstrekkelig å bare være tilstede, - være mottakelig for stedets sjarme og atmosfære. Jeg lytter til måkeskrik, vinden som blåser og vannet som skulper. Jeg nyter synet av svanefamilien som svømmer, -nærmest flyter bortover vannet helt uanstrengt. Et øyeblikk er jeg tilbake til barndommens herlige minner. Det er sommer på Østlandet!


Hva er en minnerik sommerdag for deg?

10 kommentarer:

  1. Hei Anniken!
    Fant deg via Blogglisten her inne på facebook! Så utrolig gøy å lese dine reiseskildringer. Innlegget om Thailand under her leste jeg i går, og det gjør sterkt inntrykk. Rart med det når man ser det på tv, er liksom lettere å holde på avstand.. Man orker liksom ikke ta ALT innover seg. Men å oppleve det i virkeligheten blir annerledes.
    Har aldri vært hverken i Thailand eller vakre Holmsbu. Men man skal aldri si aldri, for her var det bare idyllisk! Vi har selv en hytte ved sjøen og nyter noenlunde det samme som Holmsbu forruten hyggelige butikker og kafeer. Men sjøluften, utsikten og roen har vi, og det er alt vi behøver for å innhente energi og renske hodet. Har lagt meg som følger hos deg og gleder meg til å lese mer om dine reiseopplevelser, få gode tips om reisemål og ikke minst bli bedre kjent med deg!:)
    Klem fra Anne Karin

    SvarSlett
  2. Det er herlige med små oaser som gir indre ro og sjelefred. Det er ikke alltid man trenger å reise så langt for å oppnå denne følelsen! :)

    SvarSlett
  3. Åå så hyggelig Anniken, at du likte deg inne hos meg også:) Sosiale medier er topp, en utmerket måte å bli kjent med nye mennesker. Gleder meg!:)
    Nei det er helt sant. Oasen skaper vi selv enten det er hjemme eller ute et sted. Kos deg videre med sommeren og nyt livet!

    SvarSlett
  4. Sommeren er til for nytes! Som barn spilte ingen rolle om det regnet eller om solen strålte, - vi badet likevel. Nå er jeg litt mer glad i stabilt sommervær med solskinn! Det trenger ikke være tropevarme, så lenge det er stabilt og godt! Nyt sommeren!:)

    SvarSlett
  5. Den perfekte sommerperla! Det ser nydelig ut der Anniken!

    SvarSlett
  6. Wonderfull fotos, greeting from Belgium

    SvarSlett
  7. Thank you retriever!Have a nice summer in Belgium!

    SvarSlett
  8. Var ofte Holmsbu om sommeren da jeg var liten. Synes jeg kjenner lukta av tresnekker. Men det så ikke ut som det var så mange igjen av dem..

    SvarSlett
  9. Det var ikke så mange tre-snekker å se, mest plastbåter. Ikke helt det samme! Lyden av tre-snekke minner meg om lyden av sommer i skjærgården da jeg var barn :)

    SvarSlett

Takk for at du kommenterer innlegget mitt.