mandag 22. august 2011

Historiske Vasamuseet i Stockholm!

Treskipet Vasa la ut fra Stockholms kai, på sin jomfrutur den 10. august i 1628. Allerede i Stockholms havnebasseng, forliste skipet og sank ned på havets bunn. Det ble gjort uttalige forsøk på å berge skipet, uten å lykkes. 333 år senere, - i 1961, ble skipet berget opp til havets overflate nesten uskadd. Det vakre treskipet med flere hundre utskårne skulpturer, kan beundres i Vasamuseet i StockholmMuseet er en av Sveriges mest populære severdigheter, og har trukket over 28 millioner besøkende. Jeg er en av dem!






I det vi spaserer inn i museet, hører vi høylytt summing av entusiastiske mennesker. Folk peker iherdig mot skipet mens det knipses i kameraer. Jeg blir stående å måpe av ren beundring. Skipet er så vakkert, så detaljert! 



Det er mangfoldige utskjæringer, ville dyr skal beskytte skipet mot havets farer. Det er flere hundre utskårne skulpturer, som pryder skipet. Midt blant alt dette vakre, står det flere kanoner som minner om at Vasa var et krigsskip.



Det er lite som minner om at Vasa var et fargerikt skue. Skipet var opprinnelig rødt, med utskjæringer og skulpturer i lyse og levende farger. Etter 333 år på havets bunn, er fargene vasket bort av havets herjinger. 


Personlig synes jeg at modellen av Vasa slik den opprinnelig var på sin jomfrutur i 1628, fremstår som glorete. Jeg føler de vakre detaljene forsvinner i alle fargene. Slik skipet er nå, - i sin mørkebrune drakt, kommer skjønnheten og elegansen til sin rett. For Vasa er virkelig noe for seg selv!


Årsaken til forliset, viste seg å være en konstruksjonsfeil, - Vasa var altfor ustabilt under vind. En stabilitets test beviste skipets svakhet mens skipet lå ved Stockholms kai. Etter press fra svenskekongen, ble Vasa likevel sendt ut på sin skjebnesvangre  jomfrutur.

9 kommentarer:

  1. For et kunstverk av en båt! Det må ha tatt årevis å bygge denne skuta. Er jeg i Stockholm en gang, skal jeg i alle fall ta med mannen og se Vasa!:) Takk for glimrende tips Anniken.
    Klem til deg!

    SvarSlett
  2. Vasamuseet er så absolutt verdt et besøk! Vi lånte med oss Audun på 16 år, han var veldig begeistret! Han er veldig opptatt av historie, så dette besøket var midt i blinken! Klem, Anniken :)

    SvarSlett
  3. Jeg har vært der flere ganger og det er virkelig en flott båt (så lenge du ikke sjøsetter den da).

    SvarSlett
  4. Ja båten er spesiell og vakker! Jeg ble så fascinert av all skulpturene som er skåret ut i treverket. Nesten magisk!

    SvarSlett
  5. Ett ekte sjørøverskip!
    Neste gang jeg er i Stockholm står Vasamuseet for tur!

    SvarSlett
  6. Utrolig flott båt! Det er jo mer et kunstverk enn en båt - noe forliset også bekrefter.....

    SvarSlett
  7. Jeg har aldri sett en så utsmykket og vakker båt! Så tragisk at jomfruturen endte med forlis. Skipets stabilitet var ikke like forseggjort som utsmykningen...

    SvarSlett
  8. Ja, Vasaskipet var en stilig attraksjon! Var selv i Stockholm forrige sommer. Helt utrolig at utskjæringene har holdt seg så bra i 333 år under vann! Og tenk så spennende det ha måttet være å kunne løfte det opp igjen etter alle disse årene!

    SvarSlett
  9. Ja det er vAr sikkert en opplevelse og høydeåunkt for arkeologene! Det var vist litt av en jobb å restervere skipet fri for havets slam. Selv har jeg ikke tolmodighet til arbeid som krever slik forsiktighet, men jeg nyter gjerne det ferdeige resultatet!

    SvarSlett

Takk for at du kommenterer innlegget mitt.