søndag 7. august 2011

Bicerin, - en kaffespesialitet i Torino!

Bicerin er en kaffespesialitet i Torino som består av espresso, varm sjokolade og pisket krem. De fleste som serverer bicerin, holder mengdeforholdene i oppskriften strengt hemmelig. Bicerin har vært en kaffespesialitet i Torino siden 1840. For mange innbyggere i Torino, er det nærmest et ritual å drikke bicerin om morgenen. Kaffedrikker med melk, serveres sjelden etter klokken 12!



Jeg simpelten elsker varm sjokolade og fyldige kaffedrikker, - gjerne med chili som varmer nedover halsen. Bicerin ble rett og slett for mektig for meg! Espressoen forsvant i mengden av sjokolade og kaffe. Jeg følte jeg spiste krem og flytende sjokolade.  Kaffedrikken egner seg nok bedre til kalde høst- og vinterkvelder, og ikke en varm sommerdag i august! Jeg lot halve glasset stå igjen, og følte meg mett i lang, lang tid!

Oppskrift på bicerin:
 Fyll glasset 1/4 full med varm sjokolade (denne skal være tykk og kremaktig).
Tilsett espresso og pisket krem.

I følge turistbrosjyrer, bør en smake på Torinos kaffespesialitet på Caffé Al Bicerin i Piazza della Consolata. Selv smakte jeg kaffedrikken på Eataly.

4 kommentarer:

  1. Hei Anniken.
    Det hørtes godt OG mektig ut ja. Dette er en "drink" jeg også ser for meg må være god til vinteren. Og etter å ha slept med 4 kg ekstra last med hjem fra ferien, tror jeg denne må vente litt hi hi.
    Du spurte hvilket program jeg bruker til å lage kollasjer. Jeg bruker Picnic som du finner på nettet. Dette er gratis, men du kan også betale for å utvide alternativene, det har jeg gjort. Det koster nesten ingenting..
    Lykke til!:)
    Søndagsklem er sendt!
    Anne Karin

    SvarSlett
  2. Det hørtes godt ut men egentlig ikke noe jeg ville hatt servert før tolv egentlig. Dessverre er jeg ingen kaffedrikker.

    SvarSlett
  3. Jeg elsker kaffe mocca, - gjerne med litt chili sjokolade. Bicerin ble rett og slett for mektig for meg. Nesten litt kvalmende.

    SvarSlett
  4. Hei Anniken! Høres faktisk veldig godt ut - men kanskje litt mye krem. Jeg vet om et sted hvor de serverer sjokolade med chili...

    SvarSlett

Takk for at du kommenterer innlegget mitt.