søndag 26. juni 2011

Tunisias mangfold!

Jeg har sjelden vært i et land, som har et så allsidig landskap som Tunisia! Langstrakte strender, eksotiske palmer, majestetiske fjell dekket av furutrær, steppe ørken og den vakre gylne Sahara-ørken! Det er små og store oaser så langt øye kan se!






På vår reise til Tunisia, bodde vi i badebyen Hammamet. Hit reiser mange badeglade turister fra hele Europa. Det er mye å oppleve i Hammamet! Innenfor den gamle medinaen fra 1500 tallet, kan du knapt gå i fred av innpåslitne selgere. Jeg må innrømme at livet innenfor medinaen er fascinerende! Det oser av liv! Det er en vill blanding av støy, sterke lukter, fargerike krydder, teppebutikker, vesker, lær og nydelige hvitkalkede hus.






En spasertur langs de hvitkalkede husene innenfor medinaen, - er en herlig avveksling fra sol og bad. Blå dører og fargerike blomster som klatrer oppover husveggene, forsterker det rene hvite. Det er idyllisk! Å stå på utsiktpunktet ved medinaen, mens solen senker seg over appelsintrærne og ned i det lyseblå klare havet, - er et uforglemmelig øyeblikk!




I byen El Jem står et mektig romersk colosseum. Amfiteateret er like stor som den i Roma, men byggverket i Tunisia er i mye bedre stand! Amfiteateret er imponerende 148 meter lang, 122 meter bred, og 35 meter høy. I 1695 ble det skutt et stort hull i veggen på Colosseum, for å avdekke gjemmesteder av dissidenter mot osmanerne. Colosseum hadde plass til et sted 30 000 og 45 000 tilskuere. Størrelsen er mektig imponerende, med tanke på at byen hadde 30 000 innbyggere! Byen var svært velstående, og ønsket tydeligvis å imponere sine besøkende!



Http-adressen til  bildet finner du her.

Http-adressen til  bildet finner du her.


Et av de magiske øyeblikkene på vår reise i Tunisia, er rideturen på dromedar ved soloppgang i Sahara ørkenenEn intens, sterk og litt kvalmende lukt slår imot oss når vi spaserer ut av bussen mot dromedarene. De ligger dovent og venter på sine passasjerer. Jeg setter meg i kurven på min utdelte dromedar. Dyre passeren klasker på dyrets kropp, - og vips reiser dromedaren seg. Jeg vugges brått fram og tilbake, til den dromedaren oppreist. Luften er kjølig og kald. I rolig og vuggende bevegelser, kommer vi dypere inn i ørkenen. 






Å se soloppgangen fra tilskuerplass i sanddynene i Sahara, er et uforglemmelig minne. Det lar seg vanskelig beskrive med ord. Vi rir tilbake til sivilisasjonen, solen varmer intens. Det er lite som minner om den kjølige luften før soloppgang.



I Tunisia er det flere store saltsjøer. Jeg må innrømme at det er et merkelig, men samtidig et vakkert syn! Se for deg en diger innsjø dekket av et uendelig tykt lag med salt.  Jeg går barbent over dette salt lokket. Det er nesten like hardt som å gå på asfalt! Salt laget risper under fotsålene mine. Det føles som jeg skrubber føttene mine for hvert skritt jeg går. Jeg spaserer bort til en av de åpne "kulpene". Det er så vakkert! Fargene forandrer seg fra beige til hvitt, rødt. Jeg dypper føttene mine forsiktig ned i den lille vannpytten. Det føles så mykt, så bløtt. Saltlaget etterlatter en liten hinne på leggene.






   
Saltsjøer dannes når vannet som strømmer inn i innsjøen, med sine oppløste salter og mineraler, ikke kan komme ut igjen fordi innsjøen ikke har avløp. Deretter fordamper vannet og etterlater seg de oppløste saltene i sjøen slik at saltholdigheten i vannet øker.







Himmelen i Tunisa er så blå, havet så krystallklart, og solen så gyllen. En bedre ramme for en herlig og avslappende ferie, - finnes vel knapt?


1 kommentar:

  1. Stilig! Tunisia ser ut som et interessant land! Og man trenger tydeligvis ikke å dra til Roma for å se Colosseum.. hehe. :)

    SvarSlett

Takk for at du kommenterer innlegget mitt.