fredag 10. juni 2011

De langhalsede kvinnene!

Jeg er fascinert av langstrakte nakker! Holdningen i nakken, forteller så mye om holdningen i resten av ryggsøylen. En langstrakt nakke, - en svanehals er så vakkert, så elegant! I enkelte kulturer er lange nakker et skjønnhetsideal. Dette gjelder også for kvinnene Karen Long Neck Village i Chiang Mai.


Kvinnene har lange nakker. Historien forteller, at kvinnene og pikebarna, ble utsmykket med tunge gullringer rundt halsen for beskyttelse mot tigerangrep. Mennene var på jakt, mens kvinnene ble igjen i landsbyen. Tilfeldig eller ei, Karen Long Neck Village, ligger i nærheten av Tiger Kingdom. Nå som tigrene har kommet i bur, så er det ikke lenger nødvendig med tunge gullringer rundt halsen. Likevel bærer kvinnene og barna fortsatt de tre kilo tunge ringene rundt halsen, knærne og anklene.


Det er fascinerende og absurd på samme tid, å se de langstrakte nakkene. Hodet henger liksom tungt på nakken som er strukket maksimalt. Uten gullringene, vil de ikke klare å bære tyngden av sitt eget hode.

Jeg kjente på min egen tynne, lange hals. Ståle betraktet den plutselig med fornyet interesse. Han strakte seg etter et gullringkjede som liknet på det the hilltribe girls bar rundt halsen. På et øyeblikk, var jeg forvandlet til en ekte Long Neck kvinne;  ”Anniken Long neck” for en dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du kommenterer innlegget mitt.